недеља, 11. јануар 2015.

Nevo lil: VITLEEM KJI TOPAANA Нова книга: ВИТЛЕЕМ ВО ТОПААНА Nova knjiga: VITLEEM U TOPAANI



 

 

Štampime: 2014 berš, Skopje

Печатена: 2014 година, Скопје

Objavljena: 2014 godina, Skoplje


E LILESKE // ЗА КНИГАТА // O KNJIZI


"Vakjeribe jekjhe resle vakteskoro"

Ko avgo dikjhibe kda ka dikjhelpes o naslov, postavinelape pu~ibe savi vrska isile o Vitleem e Topaanaja, ali birdem e avgo giljaja, o hrammosardo Jusuf Sulejman dela o d`evapi, leskjere specifi~no stileja hem ~hibjaja:
"Ako {aj te vakjere,
 vakjer!...
A me, pu~ava man hem tut...
Vredinelali, so alan so bijasalilan"
Kaskje nis ko stihija postavinela o piu~ibe o poeti?
Ako hari pobut pohor dikhaja o hramome, ka dikha kaj adava pu~ibe tano postavimo e phuvjale taj e gjukoskjere postojbaskje e manu{eskoro soji, kole postojbaskje ko inandipe e Romengje postojnena zorale vakjeriba. Pa akhal, stalno kda o aretluko ka mangel diso te poprajnel o bukja ki phuv, tegani adava bijangjola ko hen ~orore taj bi vaktlije manu{a.
"Podendum me vasta
olendar te kjerav tukje paka
lebedeskjere sarinenge...
 A ola kovindetut ki lad`avdi
Golgota
e d`ivdipaskjiri."
O vakti tano hen bari konstanta kji phuv pe nakhlipaja hem deg{tribaja o na~ini e hajatlukoskoro, ali kara ko Roma sã a~hola isto, lengoro kosmopolitizam hem o mangipe ba{i o berabipe nakhavela sã e narodon. O anglipe e narodogoro len na "doprinela", i trujal sã adava, ola a~hona marginalirizirime. Ko Vitleem mudarenaj e ~aven, kji Topaana mudarena i slobodno misla koja trebela te bijanel suvereno gragjane e neve mileniumeskjere, savi razlika
"I arena
o udara e nakhleskoro phravela,
o akanutnipe te vlezinel ko thule zigja
e tajsutnipaskje."
d`ikote:
                "I gazime ~hib
bi ~halo phravela e {nlajbaskjere porte
vastencar kotar ko sastrn ruminela o totemija,"
Ali ko akava vakti e deg{tribaskoro ma{kar ko duj mileniumija op{to lelo kji Phuv, pale avena ko hukjumati o purane "sve{tenikja", ali akana kji forma sar lokalna maharad`e, politi~ajra... Lojalna bilo kole hem bilo save hukjumateskje kolestar sade ola ka ovenlen li~no fajde.
"[okantna
jeldrrmd`ije ki tinja khandena Topaano,
jagule nane!
Nane, taj gje~i Lastovice...
Larve ili mr{ohalane ~akalja,
I olada nane!
Kodo{ija...
Kodo{ija..."
Ba{ adava tano jek kotar ki pri~ina so ko Roma ni{to kotar ko izvorno civilizacisko kodi d`i avdije nane hramome kotar ko korkore Roma, soskje ako ulo hramome adava lengoro pend`aribe, d`anlipe e naturakjere d`ivdipaskje e manu{ikane sojeskoro, tegani spored o hramosardo taj o narodno inandipe bi valjani:
"I arena ko sind`ijra te nakjhelpes prastandor
Za da kotar ko kjuko e {evtelijengje
Te odvinenpe o kjirme."
A poslem te:
"...luludilo o Gjuko
Kji nangji Phuv te isprajnelpes sã!"
Ud`arindo o isprajbe o bukja kji phuv, isprajbe kova pobaro kotor kotar po d`ivdipe, o hramosardo peskje hem pe narodoskje vakjerela:
"Phrav te jakjha...
Disojbe,
Disojba,
D`ikote o muze e kontenjereskjere
Na phanle tukje o horizonti,
Obid kjer, d`angagjov!"
O d`angajbe akale hen purane narodoskoro ako ulo ko vakti, vakti e neve globalizacijakoro e narodengiri, bizo ola te oven  asilirime kji disavi na identifikujme humer, cello manu{ipe ka {aj te kjerel:
"jek rupibe grasteja bizo nal~e
Anglako prhavdo gjuko ~erenjencar."
Dali adava rupibe ka slu~inelpes, pa i planeta Phuv ka ovel ~a~utni dadeskjiri phuv e Romengje, ili taj ponadarik o po zorale, o po brojna hem po barvale, ka{aj te uni{tinen o inandipe, te varge{tinen kotar ko ~a~ipe kaj i planeta Phuv pripadinela hem e Romengje sar lengoro vakteskoro hod`ako koleskje o poeti ka vakjerel:
"...hod`ako
O notajra pi{indetut hem kosletut..."
Ko adava slu~aj, bizi sumja trebela te ~hingaramen ko jek purano romano {arti, inandipe, kaj, kji disavi dakjika ka phravljol o gjuko hem i phuv taj sã o riga e sumnaleskjere za da i o Romada te arakjhen pri ~a~utni dadeskjiri phuv kolate ka oven suverena gragjanja, de jure i de fakto, a lencar hem korkori o hramosardoda.






"Ispoved na zrelo doba"

Na prv pogled koga }e se vidi naslovot se postavuva pra{aweto kakva vrska ima Vitleem so Topaana, no vedna{ so prvata pesna, poetot Jusuf Sulejman go dava odgovorot, so negov specifi~en stil i jazik: 
"Ako mo`e{ da zbori{, 
ka`i!...
A jas, se pra{uvam sebe i tebe...
Vredi li, {to dojde, {to se rodi"
Na kogo niz stihovite mu go postavuva pra{aweto poetot?
Ako malku pove}e se zadlabo~ime vo rakopisot, }e vidime deka toa pra{awe e postaveno na zemnoto i vselenskoto postoewe na ~ove~kiot rod, za koe postoewe vo veruvaweto na Romite postojat silni predanija. Pa taka, sekoga{ koga vselenskoto }e se obide da gi popravi ne{tata na zemja, toga{ toa se ra|a vo najsiroma{niot i najugneteniot narod.
            "Gi podadov svoite race
od niv da ti iskovam krilja
na lebed za site...
A tie te okovaa na sramnata
Golgota
na `ivotot."
Vremeto e najgolemata konstanta na zemjata so svojata minlivost i menlivost na na~inot na `iveewe, no kaj Romite sé ostanuva isto, nivniot kosmopolitizam i `elba za zaedni{tvo gi nadminuva site narodi. Razvojot na ~ove{tvoto ne gi dopira, i pokraj site obidi i napori tie ostanuvaat marginalizirani. Vo Vitleem gi ubivale decata, vo Topaana ja ubivaat slobodnata misla koja treba da rodi suveren gra|anin na noviot milennium, kakva e razlikata.
"arenata
vratata na minatoto ja otvara,
sega{nosta da vleze vo yidinite
na utre{ninata."
dodeka
"Pogazeniot jazik 
nenasitno gi otvara na svetlinata portite
so dlanki od `elezo gi ru{i totemite,"
No vo ova vreme na promeni pome|u dva milenijuma општо земено на Земја, povtorno doa|aat na vlast starite "sve{tenici", no sega vo forma na lokalni maharaxi, politi~ari... Lojalni na bilo koja i bilo kakva vlast od koja samo tie }e imaat li~na korist.
            "[okantni
 gromotari na tiwa bazdat Topaano,
jaguli ne se!
Ne se, i zadocneti Lastovici...
Larvi ili mr{ojadni ~akali, 
i tie ne se!
Kodo{i...
Kodo{i..."
Tokmu toa e edna od pri~inite {to kaj Romite ni{to od izvorniot civilizaciski kôd do den denes ne e zapi{ano od samite Romi, bidej}i ako bide zapi{ano toa nivno poznanie za prirodnosta na `iveeweto na ~ove~kata rasa, toga{ spored poetot i narodnoto veruvawe bi trebalo:
            " arenata vo sinxiri da se izodi vo galop
za da od korenot na praskite
se izdvojat crvite."
a potoa da se:
"... rascuti Neboto
na gola crna Zemja da se ispravi sé!"
^ekaj}i go toa ispravawe na ne{tata na zemja, ispravawe vo koe go potro{i najgolemiot del od svojot `ivot, poetot Jusuf Sulejman za sebe i svojot narod veli:
"Otvori gi o~ite...
razdenuvawe,
razdenuvawe,
dodeka muzite na kontejnerot
ne ti go zatvorile horizontot,
obid napravi, razbudi se!"
Razbuduvaweto na ovoj drеven narod ako se slu~i na vreme, vreme na novata globalizacija na narodite, bez tie da bidat asimilirani vo nekoja neidentifikuvana masa, celoto ~ove{tvo }e mo`e da napravi:
"eden skok so kow bez potkovici
pred otvorenoto nebo so yvezdi."
Dali toj skok }e se slu~i, pa planetata Zemja }e stane vistinska tatkovina na Romite, ili i ponatamu posilnite, pomnogubrojnite i pobogatite, }e mo`at da go uni{tat veruvaweto, da se otka`at od vistinata deka planetata Zemja im pripa|a i na Romite kako nivno vremeno ogniшte za koe poetot }e re~e:
"...ogni{te
notarite te zapi{ale i otpi{ale..."
Vo toj slu~aj, nesomneno treba da se povikame na edno staro romsko narodno veruvawe, deka, vo odreden mig }e se otvori neboto i zemjata i site strani na svetot za da i Romite ja najdat svojata vistinska tatkovina vo koja }e bidat suvereni gra|ani, de jure i de fakto, a so niv i samiot poet.



"Ispoved zrelog doba"

Na prvi pogled kad se vidi naslov postavlja se pitanje kakve veze ima Vitleem sa Topaanom, ali odmah sa prvom pesmom, poet Jusuf Sulejman daje odgovor, sa njegovim specifi~nim stilom i jezikom:
"Ako mo`e{ da govori{,
ka`i!...
A ja, pitam sebe i tebe...
Vredi li, {to si do{ao, {to si se rodijo."
            Kome kroz ove stihove postavlja pitanje pesnik?
            Ako se malo vi{e zadubimo u rukopis, vide}emo da je to pitanje postavljeno zemaljskom i kosmi~kom postojanju ljudskog roda, o kom postojanju u verovanju Roma postoje silna predanja. Pa tako, uvek kad kosmi~ko poku{a da popravi ne{to na zemlji, tada se ra|a u najsiroma{nijem i najpotla~enijem narodu.
            "Pru`ijo sam svoje ruke
od njih da ti iskujem krila
labuda za sve...
            A oni te okova{e na sramnu
            Golgotu
            `ivota."
            Vreme je najve}a konstanta na zemlji sa svojom prolazno{u i  promenljivo{}u na~ina `ivota, ali  kod Roma sve ostaje isto, njihov kosmopolitizam i `elja za zajedni{tvom prevazilazi sve narode. Razvoj ~ove~anstva ih ne dodiruje, i pokraj svih poku{aja i napora oni ostaju marginalizovani. U Vitleemu su ubijali decu, u Topaani ubijaju slobodnu misao koja treba da rodi suverene gra|ane novog milenijuma, kakva je razlika?
            "arena
            vrata pro{losti otvora,
            sada{njost da u|e u zidine
budu}nosti."
dok
            "Poga`eni jezik
            nenasitno otvara vrata svetlosti
            sa ~eli~nim dlanovima ru{i toteme, "
Ali u ovo vreme promena izme|u dva milenijuma op{to uzeto na Zemlji, ponovo dolaze na vlast stari "sve{tenici", no sada u formi lokalnih mahara|`a, politi~ara... Lojalni prema bilo kojoj vlasti od koje }e samo oni imati li~nu korist.
            "[okantni
            glasnogovornici na mulj bazde Topaano,
            jegulje nisu!
            Larve ili le{inarski ~akali,
            i to nisu!
            Kodo{i...
            Kodo{i..."
            Ba{ to je jedan od uzroka {to se kod Roma ni{ta od izvornog civilizaciskog k‡da do dana{njeg dana nije zapisalo od samih Roma, jer ako bude zapisano to njihovo poznavanje za prirodnost `ivljenja ljudske rase, tada prema pesniku i narodnom verovanju trebalo bi:
            "Arena u lancima da se pretr~i u galopu
            da bi se iz korena bresaka
            izdvojili crvi. "
a zatim da se:
            "... rascveta Nebo
            na goloj crnoj Zemlji da se ispravi sve!"
            ^ekaju}I to ispravljanje stvari na zemlji, ispravljanje u kome je potro{ijo najve}I deo svoga `ivota, poet Jusuf Sulejman za sebe i svoj narod ka`e:
            "Otvori o~i...
            svitanje,
            svitanje,
            dok muze kontejnera
ti ne zatvore horizont
napravi poku{aj, probudi se!"
Bu|enje ovog drevnog naroda ako se desi na vreme, u vremenu nove globalizacije naroda, a oni da ne budu asimilirani u neku neidentifikovanu masu, celo ~ove~anstvo bi moglo da napravi:
"jedan skok sa konjem bez potkovica
pred otvorenim nebom sa zvezdama."
Dali }e se taj skok desiti, pa }e planeta Zemlja postati prava domovina Roma, Ili }e i dalje ja~i, mnogobrojniji i bogatiji, mo}i da uni{te verovanje, da se otka`u od svoje sebi~nosti i prihvate istinu da planeta Zemlja pripada i Romima kao njihovo vremeno ognji{te za koje pisac ka`e:
            "...ognji{te
            notari te zapisali i otpisali..."
            U tom slu~aju, treba da se pozovemo na jedno staro romsko narodno verovanje, da }e se u jednom trenu otvoriti i nebo i zemlja i sve strane sveta da bi i Romi mogli da na|u svoju pravu domovinu u kojoj }e biti suvereni gra|ani, de jure i de fakto, a sa njima i sam pesnik.



недеља, 4. јануар 2015.

Nevo lil: KDA O LASTAVICE KA DŽAN // Нова книга: КОГА ЛАСТАВИЦИТЕ ЌЕ ЗАМИНАТ // Nova knjiga: KADA ODU LASTAVICE

Štampime: 2014 berš, Skopje

Печатена: 2014 година, Скопје

Objavljena: 2014 godina, Skoplje

E LILESKE // ЗА КНИГАТА // O KNJIZI


Kote e dadeskjiri phuv e Lastovicengoro

Lajt motive akale eruptivno poetsko cikluseskoro hen {ukar dikjhola ko hramome lafija:
" sade jek anglalonilaj  bijangjovena
pe dadeskjere phuvjate, a sã e vaktengje
selinenape"
O poeti Jusuf Sulejman, sar prestavniko kotar ko Romano narodo, nesomneno personalizirinelape sar lastovica vakjerindo:
                " Bijando sijum ba{I o dijalogo
e Phuvakoro taj e Gjukoskoro"
ali bizo dikhibe pre jazijakoro ~hinavipe taj {ajipe ov `ivinela:
" kotar ko sinori |`i ko sinori ni{anlime sar neupotreblivo"
i upralo sã:
                " anavkjerdeman sã e anavencar,
a nijek naine adava so sijum"
A o ~a~e anav koleste ov bijasalilo tano Rom, pa spored adava dali i planeta Phuv tani leskjere dadeskjri phuv kda ov tano kjerdo d`igde, a kji phuv bijangjola hem nakjhela sade jek tikno kotor kotar pro postojbe. Kotar ko anav leskjere narodoskjere anavestar kjerenape sã o manu{a dodendo peskje razli~na anava sar ola so mangjena, sade leskjere narodo na prifatinena sar soj leskoro ezelden leskoro anav MANU[. E adaleskje o poeti vakjerela:
                " Gileno mri...
Sade o droma pala amande zehrlije tane,
an lende tena hramonelpe o lafi "
soskje ako adava lafi, tano prisutno kji izvorno romani filozofija sar d`ivdipe taj postojbe, hramonelape hem prezentirinelape ko sovremeno civilizacisko na~ini but diso kji Phuv valjani te smeninenpe i bi morajne te anladinelpe adava so but poangle tano ko gnosis tano ko Roma, kaj o manu{ikano soji nane jek taj jekhutno ko gjuko.




Kade e tatkovinata na Lastovicite

Lajt motivot na ovoj eruptiven poetski ciklus najdobro se otslikuva vo stihovite:
"samo edna prolet se ra|aat
vo svojata tatkovina, a zanavek
se preseluvaat".
Poetot Jusuf Sulejman, kako pretstavnik na Romskiot narod, nesomneno se personalizira kako lastovica velej}i:
"Roden sum za dijalogot na Zemjata
i Semirot"
no bez ogled na svojata sudbinska predodredenost i sposobnost toj `ivee:
"od me|a na me|a `igosan kako
neupotrebliv"
i zgora ne sé
"me narekoa so site imiwa,
a nitu edno ne mi be{e toa {to sum"
A vistinskoto ime na narodot vo koj toj e roden e ^ovek, pa spored toa dali planetata Zemja e negova tatkovina koga toj e sozdaden nekade, a na Zemja se razmno`uva i minuva samo eden mal del od svoeto postoewe. Po imeto na negoviot narod se imenuvaat site narodi dodavaj}i si razli~ni imiwa po svoja `elba i ubeduvawe, samo negoviot narod nikoj ne go prifa}a vrz osnova na negovoto izvorno ime ^OVEK. Tokmu zatoa poetot veli:
"Pesno moja...
Samo pati{tata po nas taguvaat,
vo niv da ne se napi{e  zborot"
oti ako toj zbor, prisuten vo izvornata misla na romskata filozofija na `ivotot i postoeweto, se napi{e i se prezentira na sovremen civilizaciski na~in mnogu ne{ta na Zemjata bi morale da se smenat i bi moralo da se sfati ona {to odamna e prisutno vo gnosisot na Romite, deka ~ove~kiot rod ne e eden i edinstven vo kosmosot.


Gde je domovina Lastavica

Lajt motiv ovog eruptivnog poetskog ciklusa najbolje se otslikava u stihovima:
                "samo se jedno prole}e ra|aju
                u svojoj domovini, a zauvek
                se sele. "
Poet Jusuf Sulejman, kao pretstavnik romskog naroda, nesumnjivo se personalizuje sa lastama govore}i:
                "Ro|en sam za dijalog izme|u Zemlje
                i Svemira. "
no bez obzira na svoju sudbinsku predodre|enost i sposobnost on ‘ivi:
                "od me|e do me|e `igosan kao
neupotrebljiv"
i povrh svega
                "narekli su me sa svim imenima,
                a nijedno nije bilo ono {ta sam"
a pravo ime naroda u kome je on ro|en je ^ovek, pa prema tome dali planeta Zemlja je njegova domovina kad je on stvoren tamo negde, a na Zemlji se razmno`ava i boravi samo jedan mali deo od svoga postojanja. Po imenu njegovog naroda imenuju se svi narodi dodaju}i si razli~ita imena na osnovu svoje `elje i ube|enja, samo njegov narod niko ne prihvata na osnovu njegovog izvornog imena ^OVEK. Ba{ zbog toga pesnik ka`e:
                "Pesmo moja...
                Samo drumovi za nama tuguju,
                U njima da se ne napi{e re~"
jer ako ta re~, prisutna u izvornom obliku romske filozofije `ivota i postojanja, se napi{e i prezentira na savremen civilizaciski na~in mnogo toga na Zemlji bi moralo da se promeni i da se shvati ono {to je oduvek prisutno u gnosisu Roma, da ljudski rod nije jedan i jedinstven u kosmosu.