Skopje, 2014 berš, 70 riga, čhib: romane = makedonsko
Скопје,
2014 година, 70 страни, јазик:
ромски = македонски
Ispoved
na zrelo doba
Na prv pogled
koga }e se vidi naslovot se postavuva pra{aweto kakva vrska ima Vitleem so
Topaana, no vedna{ so prvata pesna, poetot Jusuf Sulejman go dava odgovorot, so
negov specifi~en stil i jazik:
"Ako mo`e{ da
zbori{, // ka`i!... // A jas, // se pra{uvam sebe i tebe... // Vredi li, {to
dojde, {to se rodi"
Na kogo niz
stihovite mu go postavuva pra{aweto poetot?
Ako malku pove}e
se zadlabo~ime vo rakopisot,
}e vidime deka toa pra{awe e postaveno na zemnoto i vselenskoto postoewe na
~ove~kiot rod, za koe postoewe vo veruvaweto na Romite postojat silni
predanija. Pa taka, sekoga{ koga vselenskoto }e se obide da gi popravi ne{tata
na zemja, toga{ toa se ra|a vo najsiroma{niot i najugneteniot narod.
"Gi
podadov svoite race // od niv da ti
iskovam krilja // na lebed za site... // A tie te okovaa na sramnata // Golgota
// na `ivotot."
Vremeto e najgolemata konstanta na
zemjata so svojata minlivost i menlivost na na~inot na `iveewe, no kaj Romite
sé ostanuva isto, nivniot kosmopolitizam i `elba za zaedni{tvo gi nadminuva
site narodi. Razvojot na ~ove{tvoto ne gi dopira, i pokraj site obidi i napori
tie ostanuvaat marginalizirani. Vo Vitleem gi ubivale decata, vo Topaana ja
ubivaat slobodnata misla koja treba da rodi suveren gra|anin na noviot milennium,
kakva e razlikata.
"arenata
// vratata na minatoto ja otvara, // sega{nosta da vleze vo yidinite // na
utre{ninata"
dodeka
"Pogazeniot
jazik // nenasitno gi otvara na svetlinata portite // so dlanki od `elezo gi
ru{i totemite,"
No vo ova vreme
na promeni pome|u dva milenijuma општо земено на Земја, povtorno
doa|aat na vlast starite "sve{tenici", no sega vo forma na lokalni
maharaxi, politi~ari... Lojalni na bilo koja i
bilo kakva vlast od koja samo tie }e imaat li~na korist.
"[epotlivi
gromotari na tiwa bazdat, // jaguli ne se! // Larvi ili mr{ojadni ~akali, // i
tie ne se! // Kodo{i... // Kodo{i..."
Tokmu toa e
edna od pri~inite {to kaj Romite ni{to od izvorniot civilizaciski kôd do den denes
ne e zapi{ano od samite Romi, bidej}i ako bide zapi{ano toa nivno poznanie za
prirodnosta na `iveeweto na ~ove~kata rasa, toga{ spored poetot i narodnoto
veruvawe bi trebalo: // "arenata vo sinxiri da se izodi vo gallop // za da
od korenot na praskite // se izdvojat crvite", a potoa da se: "rascuti
Neboto // na gola crna Zemja da se ispravi sé!" ^ekaj}i go toa ispravawe
na ne{tata na zemja, ispravawe vo koe go potro{i najgolemiot del od svojot
`ivot, poetot za sebe i svojot narod veli:
"Otvori gi
o~ite... // razdenuvawe, // razdenuvawe, // dodeka muzite na kontejnerot // ne
ti go zatvorile horizontot,
obid napravi, razbudi se!"
Razbuduvaweto
na ovoj drеven
narod ako se slu~i na vreme, vreme na novata globalizacija na narodite, bez tie
da bidat asimilirani vo nekoja neidentifikuvana masa, celoto ~ove{tvo }e mo`e
da napravi:
" eden
skok so kow bez potkovici // pred otvorenoto nebo so yvezdi."
Dali toj skok
}e se slu~i, pa planetata Zemja }e stane vistinska tatkovina na Romite, ili i
ponatamu posilnite, pomnogubrojnite i pobogatite, }e mo`at da go uni{tat
veruvaweto, da se otka`at od vistinata deka planetata Zemja im pripa|a i na
Romite kako nivno vremeno ogniшte za koe
poetot }e re~e:
"...ogni{te
// notarite te zapi{ale i otpi{ale..."
Vo toj slu~aj,
nesomneno treba da se povikame na edno staro romsko narodno veruvawe, deka, vo odreden mig }e se otvori neboto i
zemjata i site strani na svetot za da i Romite ja najdat svojata vistinska
tatkovina vo koja }e bidat suvereni gra|ani, de jure i de fakto, a so niv i
samiot poet.